BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, February 27, 2009

Alternatif kepada Kapitalisma

Ada 1 blog yang mencari solusi kepada permasalahan akibat ekonomi kapitalis dewasa ini. Telah saya postkan perkongsian saya kepada blog beliau. Namun, sebab dah berkurun tak menulis, saya ambil hasil perkongsian maklumat itu dan dimuatkan kedalam blog ini.

Ingin sekali saya berkongsi sedikit ilmu yang mungkin boleh membuahkan sesuatu daripada perbincangan yang serba ringkas ini.

Tampak segalanya tidak kena. Nak telan mati mak, luah mati bapak. Itulah hasilnya apabila kita berhukum dengan sistem buatan manusia yakni kapitalis dan demokrasi.

Telah tampak kerosakan di darat dan di laut disebabkan oleh perbuatan tangan-tangan manusia, supaya Allah menimpakan kepada mereka sebahagian dari akibat perbuatan mereka, agar mereka kembali ke jalan yang benar. QS Ar-Rum 41

Musibah apa saja yang menimpa kalian adalah akibat perbuatan tangan kalian sendiri. QS As-Syura 30


Mengikut sistem demokrasi yang mana salah satu pillarnya adalah kebebasan berpemilikan, maka ekonomi yang dipegang oleh segelintir penguasa membenarkan masuknya pemodal2 asing untuk 'memberikan' peluang kerja kepada penduduk malaysia. Selain itu, apabila masuknya pemodal asing seperti mcd yang saudari katakan dlm post, maka ada peluang bagi negara untuk mengamalkan salah satu mekanisma ekonomi kapitalisnya iaitu cukai. Namun, apabila semuanya terkait rapat, contohnya keterkaitan pemodal asing yang melaburkan keuntungannya pada ekonomi non-real yakni pasaran saham, insurans etc, maka apabila terjadinya kejatuhan ekonomi akibat spekulasi kapitalis, maka semestinya ekonomi pemodal-pemodal asing yang di negara kita dan negara kaum muslimin turut terjejas.Mungkin, pemboikotan ada memberikan sedikit implikasi terhadap kejatuhan ekonomi dunia yang berpaksikan kapitalisme .

Namun, harus difahami, punca utama kejatuhan pasaran ekonomi kapitalis dunia bukanlah disebabkan pemboikotan(jika kita berjaya sekalipun), tetapi adalah disebabkan tatacara ekonomi kapitalis itu sendiri yang berekonomi berpaksikan riba , pasaran hadapan, spekulasi dan ekonomi non-real(saham, pembelian hutang etc).
Sedangkan Islam telah mengatur transaksi jual beli dengan hukum syariah yang menjamin tidak akan wujudnya konflik dan aktiviti memakan harta secara batil. Antara contoh hukum2 tersebut ialah:

1. Melarang menjual barang yang belum dimiliki oleh penjual seperti penjualan burung di langit, penjualan buah yang masih belum dipetik dsbgnya.
2. Melarang spekulasi(tanajusy), yaitu menaikkan tawaran/hrga bukan untuk membeli, tetapi hanya untuk menaikkan harga jualan.
3.Melarang jual-beli enam jenis komoditi ribawi (emas, perak, matawang, kurma, gandum, dan garam) tanpa serah-terima secara langsung dalam jual-beli antara jenis yang berbeza, dan tanpa serah-terima langsung dan kesamaan jumlah dalam jual pada jenis yang sama.
4.Melarang saham kerana ianya surat berharga yang mengandungi campuran sejumlah modal yang halal dan keuntungan yang haram, dalam satu akad yang bathil dn muamalat yang bathil, tanpa mampu dibezakan antara harta yang halal dan haram. Syariah juga melarang jual beli bond/bon2 saham kerana ianya merupakan surat hutang yang dilaburkan dengan riba.
(al-wa'ie feb 09)


Boikot atau tidak, sememangnya ekonomi kapitalis mempunyai patternnya tersendiri yang mana setelah sampai pada puncak kesejahteraan, ianya akan kembali merudum, dan dijangkakan, kejatuhan kali ini merupakan kejatuhan terburuk dan ianya akan jatuh seteruk2nya selepas ini.
(Siri TVR1 Halaqah Islam dan Peradaban : Jatuhnya Kapitalisma)

Jika zina dan riba telah tampak di suatu tempat, maka sesungguhnya mereka telah menghalalkan diri mereka dari azab Allah. HR Ath-Thabrani dan Al-Hakim.

Orang-orang yang memakan riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan setan kerana gila.Yang demikian itu kerana mereka mengatakan jual beli itu sama dengan riba. Padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba.Barangsiapa mendapat peringatan dari Tuhannya, lalu dia berhenti, maka apa yang telah diperolehnya dahulu menjadi miliknya, dan urusannya terserah kepada Allah.Barangsiapa mengulangi, maka mereka itu penghuni neraka dan mereka kekal didalamnya. Allah memusnahkan riba dan menyuburkan sedekah. Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap dalam kekafiran dan bergelumang dosa.QS Al-Baqarah 275-276

Apabila kejatuhan ini berlaku, ya, sememangnya akan menjejaskan segalanya baik dari segi operasi dan penghasilan. Pekerja akan terkena tempiasnya. begitu juga hasil kutipan cukai yang menjadi sumber terbesar pendapatan negara. Dijamin oleh para pemikir kapitalis itu sendiri bahawa jika mereka bejaya memulihkan ekonomi seperti sediakala, proses kejatuhan ini akan tetap berulang.Apabila terjadi sebegini, apa solusinya yang sebenar2nya?

Islam telah menggariskan tatacara berekonomi yang komprehensif bagi menjamin kesejahteraan umat manusia, muslim atau non-muslim.

Dari segi pemilikan, Islam telah memecahkan pemilikan kepada 3 jenis yakni pemilikan individu, negara dan umum.

Pemilikan individu-barang2ngan yang sememangnya atas usaha dan titik peluh individu itu sendiri

Pemilikan umum-segala khazanah dari perut bumi, adalah hak milik umum dan tidak boleh diswstakan pada pemilik modal untuk dijual kembali pada rakyat contohnya minyak, emas, kayu balak etc. Negara wajib memikul tanggungjawab menyediakan sarana atau menyewa teknologi bagi menyediakn end product kepada rakyat secara percuma. atau kos minimum. Sebagaimana sabda Nabi:

Kaum muslimin berkongsi dalam tiga jenis harta : air, padang(sumber bumi) dan api.

Pemilikan negara - sarana2 keperluan rakyat, persenjataan, industri dan sebagainya, yang bukan terkandung dalam dua pemilikan diatas.

Sistem matawang - emas dan perak, serta wang kertas yang disandarkan secara real pada nilai simpanan emas dan perak negara, dan bukannya yang bersandarkan pada matawang asing, seperti sandaran matawang negara2 dunia pada dollar yang diamalkan oleh sistem ekonomi kapitalis hari ini.

Hasil pendapatan negara - usyur, fai, ghanimah, kharaj, zakat, jizyah.

Elemen utama kepada berjayanya penerapan tatacara ekonomi Islam yang dijelaskan diatas, hanya dengan berdirinya sebuah EmpayarIslam yang menyatukan 55 buah negara kaum muslimin 1 dunia dan diperintah dengan seorang khalifah yang akan menerapkan sistem ekonomi, politik,sosial etc secara keseluruhan.

Bagaimana dengan penyatuan negara kaum muslimin sebagai empayar mampu menghalang daripada terjadinya krisis ekonomi?

Bersatunya negara kaum muslimin, akan menyaksikan penyatuan segala sumber bumi dan kekuatan dlam 1 negara yakni negara kaum muslimin. Indonesia, sudan, algeria, akistan, afghanistan,malaysia mempunyai sumber bumi yang tidak terkira banyaknya seperti balak, emas, perak, intan berlian, galian dan sumber tenaga. Penyatuan tanah2 arab akan menyaksikan penyatuan sumber minyak yang tidak terkira banyaknya. Penyatuan negara2 pembuat senjata dan nuklear seperti iran, india, afghanistan dan pakistan akan menyasikan penyatuan sumber teknologi dan ketenteraan yang hebat. Selepas semua 55 buah negara ini bersatu, bagaimana caranya untuk kita tidak terkena dengan tempias kejatuhan sistem kapitalis? Apabila kesemua negara ini bersatu, kita akan memutuskan segala hubungan dagangan, perjanjian dan ikatan dengn negara2 barat kapitalis yang memusuhi Islam, dari segi ekonomi, politik, internatinal relation dan mula menggunakan emas dan perak sbg standard transaksi harian dan menolak penggunaan/transaksi yang melibatkan matawang asing.

Dari sini, akan wujud sebuah empayar Islam sebagaimana yang pernah berlaku dalam sejarah, yang mana segala sumber bumi, kekuatan dan teknologi menjadi hakmilik kaum muslimin sepenuhnya, tanpa ada lagi investor2 asing yang memonopoli perniagaan dan industri, tidak ada lagi peluang bagi negara asing untuk masuk sebagai pemodal, membeli upah pekerja dengan harga yang murah dan dalam masa yang sama menarik keluar sumber bumi negara kaum muslimin untuk dipasarkan kembali pada negara mereka dalam bentuk barangan siap dengan harga yang murah, tetapi dengan harga yang mahal di negara pengeluar sumbernya yakni negara kaum muslimin. Segala bentuk cukai dimansuhkan dan digantikn dengan jizyah, fai, zakat, usyur, ghanimah dan kharaj.Sistem ekonomi dan perbankan riba dimansuhkan dan kembali kepada fungsi asal bank dan institusi kewangan mengikut tatacara Islam yakni memberikan pinjaman tanpa riba, dan penyimpanan. Ketiadaan institusi/perbankan ribawi memiliki tiga dimensi dalam menjamin kehidupan perekonomian yang aman yakni:

1. Mengarahkan fokus masyarakat pada ekonomi produktif dan bukannya campak duit dan goyang kaki.
2.Melindungi kaum muslimin dan ahlul-dzimmah(non-muslim yang bernaung dan menerima kekuasaan Islam) dari kerugian harta mereka kerana riba.
3. Tidak akan memunculkan fenomena 'bangkrup', sebagaimana terlihat pada bak-bank kapitalis dan memusnahkan kelompok besar harta orang yang terlibat dengannya. Dengan mengharamkan sistem riba dan menghalangnya secara tegas dan keras, Islam telah menutup celah-celah yang memungkinkan masuknya krisis kewangan. Dengan itu, kehiduan kaum muslimin akan kukuh, aman dan kuat terhadap krisis.
(al-wa'ie feb 09)

Tatacara ekonomi kapitalis seperti spekulasi, pasaran hadapan, pembelian hutang dimansuhkan dan digantikan dengan sistem ekonomi Islam yang menggariskan transaksi dan bisnes hanya dalam urusan real(nampak secara zahir) seperti pembuatan, industri, hartanah dan pertanian. Sistem pasport dan visa dimansuhkan antara negara kaum muslimin yang membolehkan kaum muslimin itu sendiri bertebaran mencari rezeki di daerah kaum muslimin yang lain yang penuh dengan tanah2/sumber bumi yang belum diteroka.

Atas penerangan yang tidak seberapa, kita dapat lihat bahawa, penyatuan kaum muslimin 1 dunia dan sumber buminya, sebagai 1 empayar akan kembali mensejahterakan ekonomi kaum muslimin, non-muslim yang bernaung diawah negara kaum muslimin dan negara2 kafir yang tidak memusuhi Islam.Mudahnya kita mencari pekerjaan, tiada lagi sistem ekonomi riba, spekulasi dan tiada ikatan dengan pemilik modal asing yang mana jika kita masih mengharap pada mereka, maka kita akan sentiasa terkesan apabila ada kejatuhan.Kita memegang kekuasaan dan mempunyai sistem ekonomi sendiri yakni sistem Islam, yang kita semua akur bahawa sistem ekonomi Islam bukannya sistem ekonomi ciptaan genius manusia yang masih ada ralat, tapi sistem yang datang dari langit yang tidak ada salah silapnya - PERFECT.

Secara kesimpulannya dengan penyatuan negara kaum muslimin sebagaimana yang diperbincangkan tadi, keadilan sistem ekonomi Islam akan nampak jelas seperti point2 berikut:

1. Negara Islam adalah negara yang memelihara segala urusan rakyat(daulah ri'ayah), bukannya negara pemungut harta(daulah jibayah). Pemeliharaan ini mencakup seluruh rakyat, baik muslim maupun non-muslim.
2. Adanya jaminan untuk memenuhi keperluan -keperluan asas bagi setiap individu rakyat dan pemberian peluang kepadanya untuk memenuhi keperluan pelengkapnya.
3. Adanya pengharaman riba, yang sesungguhnya riba adalah pemusnah harta.
4.Adanya 1 kementerian(diwan) di Baitul Mal/Bank2 yang akan mengelola pemberian pinjaman tanpa riba.
5. Tidak dibolehkan untuk beredar/jual harta yang tidak dimiliki. Juga tidak dibolehkan menjual apa yang belum diserah-terimakan. kerana itu, haram hukumnya ap yang terjadi bursa saham dan pasaran kewangan.hara pula melakukan jual beli dan pengedaran bon-bon dan saham.
6. Tidak dibolehkan adanya tanajusy/spekulasi.
7. Matawang Islam adalah emas dan perak dan wang kertas yang mewakili keduanya.
8. Hasil-hasil bumi dan segala macam jenisnya seperti minyak, gas dan sumber bumi dan alam, semuanya adalah milik umum, yang hasilnya akan dibahagikan kepada seluruh rakyat daam bentuk produknya atau dalam bentuk servis.Individu dan syrikat swasta tidak dibolehkan memiliki sumber alam ini.
9.Negara akan memberikan hartanya kepada orang miskin (dan bukan orang kaya) untuk mencegah beredarnya harta di tangan orang kaya sahaja.
10. Milik individu akan dijaga dan individu yang lain ataupun negara tiak boleh mengganggu harta individu. Apa yang disebut dengan nasionalisasi (pengambila hartaatas tujuan untuk kegunaan negara) atas milik/harta individu adalah haram secara syar'ie.
11.Para penguasa dan pegawai akan diawasi secara ketat(hudud, taqzir, qisas) agar tidak memanfaatkan kedudukannya secara ekonomi. ini dilaksanakan untuk mencegah korupsi/rasuah.
12. Nasihat untuk para pelabur dari kaum muslim : banyak pemodal kaum muslimin yang mempunyai harta yang hendak melaburkan dan mengembangkan hartanya itu, janganlah dibazirkn dengan melaburkannya pada bursa saham dan pasaran kewangan(meja judi). Laburknlah di negeri-negeri islam, baik di bidang pertanian,atau industri, khususnya industri berat, industri elektronik dsbgnya.
(al-wa'ie feb 09)

Bagaimana semua ini mungkin terjadi? Adakah ianya suatu yang possible? YA. caranya? Melalui thariqah Rasul yakni dakwah politik, menyeru supaya umat Islam 1 dunia bersatu dibawah 1 sistem yakni sistem Islam yang datang dari wahyu. Didik umat bukan hanya dengan mengajak mereka kepada pembaikan diri, tetapi mengajak mereka supaya berpaling secara total dari sistem dan isme2 ciptaan kafir dan kembali menerapkan sistem islam secara kaffah(keseluruhan) tanpa meninggalkannya walaupun sedikit.

Adakah ini sekadar rekaan atau imaginasi? TIDAK. Ianya adalah khabar gembira dan janji Rasul sepertimana dalam hadith riwayat Ahmad -

Dikalangan kalian kini adalah masa kenabian. Kemudian, dengan kekuasaan Allah, Allah berkehendak dan mengangkatnya dan menggantikan dengan khilafah minhaj nabi(zaman para khulafa'), Kemudian, dengan kekuasaan Allah, Allah berkehendak dan mengangkatnya dan menggantikan dengan pemerintahan kejam (zaman para khalifah selepas khulafa')Kemudian, dengan kekuasaan Allah, Allah berkehendak dan mengangkatnya dan menggantikan dengan zaman pemerintahan zalim(zaman uthmaniyah hingga kini-sebagaimana disepakati para fuqaha) Kemudian, dengan kekuasaan Allah, Allah berkehendak dan mengangkatnya dan selanjutnya AKAN BERDIRI KEMBALI KHILAFAH ATAS MINHAJ NABI (khabar gembira/janji Rasul pada kita, zaman yang makin hampir dengan tanda2 kejatuhan kuasa besar dunia), kemudian Baginda diam.


Maka jadilah antara tangan2 yang berusaha untuk mengembalikan dan merealisasikan janji ini. Semoga kita mendapat keredhaan dari Allah dan ditempatkan bersama Nabi dan penghulu Syuhada' atas usaha ini, InsyaAllah.

Yang kurang dari saya, yang baik dari Allah semata. Jika masih tidak jelas, mungkin kita boleh lanjutkan perbincangan. Wassalam.

Thursday, February 12, 2009

Minyak Ajaib & Keajaibannya


Rasanya sudah agak lama mendiamkan diri. Minggu lepas, ana berbincang dengan sahabat tentang isu-isu yang menjadi topik hangat mulut ke mulut umat Islam di malaysia. Terkeluarlah tentang analogi 'minyak ajaib'. Sahabat berkata boikot dan demokrasi ni seolah-olah minyak ajaib bagi umat Islam. Apapun, inilah penyelesaiannya. Tidak boleh tidak, mesti pakai boikot, atau demokrasi.

Bersetuju dengan statement yang dilontarkan. Fikir dan soal. Kenapa, apabila Nabi saw dihina dengan dilukis karikaturnya, kita boikot? Kenapa org palestin yang seakidah dengan kita ditindas dan dibunuh, kita boikot? Kenapa bila Geert Wilders keluarkan filem Fitna yang hina Islam, kita boikot? Tidak ada cara/jalan lain selain ini? Atau kita menjadi umat yang nu'minu biba'din, wa nufarriqu biba'din(beriman dengan sebahagian dan mengkufuri sebahagian)? Tidak percayakah kita bahawa deen yang diturunkan Allah itu sempurna dan mampu menyelesaikan apa jua permasalahan secara total? Tidakkah kita percaya bahawa Allah itu Al-Khaliq yang Maha Agung, Maha Hebat, Maha Kuasa, yang kita dengan beraninya mengambil penyelesaian selain apa yang ditetapkan? Tidakkah mereka membaca ayat Allah :

”Perangilah orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan tidak (pula) kepada hari Kemudian, dan mereka tidak mengharamkan apa yang diharamkan oleh Allah dan RasulNya dan tidak beragama dengan agama yang benar (agama Allah), (yaitu orang-orang) yang diberikan Al-Kitab kepada mereka, sampai mereka membayar jizyah dengan patuh sedang mereka dalam keadaan tunduk”
[TMQ at-Taubah (9):29].

Al-Baqarah 216. Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui

Tidakkah mereka mengetahui bahawa setitis darah umat Islam lebih berharga dari Ka'bah? Menitisnya darah dan penghinaan kepada Allah dan rasul hanya dijawab dengan boikot? Agak malang bagi yang berfikiran sebegini. Mungkin sesuai dengan hadith nabi riwayat Abu Dawud yang mana rasul mengatakan:

"Kelak kalian akan menjadi hidangan bagi kaum kafir".

Sahabat bertanya, "Adakah kita sedikit jumlahnya pada ketika itu ya Rasulullah?

Rasul menjawab "Tidak, malah kalian banyak seperti buih di lautan. Namun kalian mempunyai penyakit WAHN"

Sahabat bertanya, "Apakah WAHN itu ya Rasulullah?"

Rasulullah menjawab "Cintakan dunia dan takut kematian"



Mungkin penyakit WAHN ini yang membelenggu pemimpin-pemimpin umat Islam masa kini. Mungkin penyakit WAHN ini yang membelenggu tentera-tentera Islam masa kini, dan mungkin tempias penyakit WAHN ini sudah mula meresapi umat Islam yang menjadikan 'boikot' sebagai senjata 'utama' bagi segala penghinaan kafir kepada umat islam. Malangnya.....

Itu, dari sudut boikot. Dari sudut memerintah dan berpolitik, rata-rata masih lagi menerima kepada apa yang disogokkan oleh kafir british dan sekutunya bahawa demokrasi itu adalah ‘cara memilih pemimpin’. Tidakkah kita ketahui bahawa demokrasi, selain kononnya alat memilih pemimpin, ia ada pemecahannya yang tidak diperjelaskan kepada kita bahawa dalam demokrasi, terdapat idea sekularisma yakni pengasingan agama dari kehidupan dan juga kebebasan yang menumpu kepada bebasnya memilih akidah, bebas bersuara, bebas berpemilikan dan bebas bertingkahlaku? Firman Allah

An-Nisa’ 89. Mereka ingin supaya kamu menjadi kafir sebagaimana mereka telah menjadi kafir, lalu kamu menjadi sama (dengan mereka). Maka janganlah kamu jadikan di antara mereka penolong-penolong(mu), hingga mereka berhijrah pada jalan Allah.

Berjayanya si kafir menyogok kita supaya mendaulatkan demokrasi sebagai satu-satunya cara menerapkan Islam dan cara menubuh Negara Islam, kita dapat lihat naijahnya yang terjadi pada semua gerakan Islam yang cuba menerap dan menubuh Negara Islam dengan cara demokrasi, yakni kegagalan. Jika tidak diperingkat penubuhan Negara, dengan skop yang lebih lokal dan kecil, kita dapat saksikan berjayanya demokrasi ini menyekat sahabat kita yang ikhlas, dari merobohkan kilang arak dan menerapkan hudud, walaupun berjaya memerintah negeri yang ada. Sebagaimana firman Allah

Ali ‘Imran 112. Mereka diliputi kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang kepada tali (agama) Allah dan tali (perjanjian) dengan manusia, dan mereka kembali mendapat kemurkaan dari Allah dan mereka diliputi kerendahan.

Al-Jin 16. Dan bahwasanya: jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezki yang banyak).

Tampaknya demokrasi masih menjadi minyak ajaib bagi kaum muslimin, walaupun dah berkali-kali terkena batang hidung sendiri, baik bagi pejuang Islam, apatah lagi penyokong sekular. Namun, apakah minyak ajaib itu, benar-benar ajaib? Atau jika pun ianya ajaib, selama mana tahannya keajaibannya itu? Lupakah kita pada KEKUASAAN Allah yang meliputi langit dan bumi, yang azali dan wajibul wujud? Pastinya akal yang waras, hanya akan mempertahankan dan akur pada KEKUASAAN & ATURAN Allah, dan bukannya minyak ajaib ciptaan manusia.

Terang lagi bersuluh, minyak ajaib ini sebenarnya tiada langsung ajaibnya. Kita boleh umpamakan minyak ajaib ini seperti minyak yang cuba dijual oleh penjual-penjual penipu di lorong-lorong dan pasar malam. Mereka mempromosikannya sehingga kita termakan dan percaya akan keajaibannya. Namun, setelah menggunakan minyak ini, ternyata, yang datang pada kita hanyalah mudharat, dan bukannya penyelesaian. Maka renungkanlah ayat Allah ini sebagai penutup bicara :

Al-Baqarah ayat 208 - Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhan dan janganlah kamu turuti langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu.

FIKIR......SOAL.....

Monday, February 02, 2009

rajah uqdatul qubra


No

Aspek Pertanyaan

MATERIALISME

SEKULARISME

AQIDAH ISLAMIYAH

1

Dari mana manusia berasal?

-Manusia berasal dari benda (tidak diciptakan Tuhan)

- Tidak mengakui hubungan perintah & larangan antara Allah dan manusia (karena tidak mengakui kewujudan Allah)

-Manusia diciptakan Tuhan (secara tidak sengaja)

-Tidak mengakui hubungan perintah & larangan antara Allah dan manusia (kecuali pada bhgn tertentu dan bersifat peribadi)

-Manusia diciptakan Allah SWT

-Mengakui hubungan perintah & larangan (shilatu al-awamir) antara Allah dan manusia

2

Untuk apa manusia hidup?

--Mencari kebahagiaan jasmaniah/kebendaan yang sebesar-besarnya (tidak mengakui kewujudan agama)

-Mencari kebahagiaan jasmaniah yang sebesar-besarnya (mengakui kewujudan agama, tapi tidak mengakui peranan agama mengatur kehidupan)

-Ibadah kepada Allah SWT (menjalani kehidupan dlm segala aspeknya sesuai Islam)

3

Ke mana manusia setelah mati?

-Manusia akan kembali menjadi benda

--Tidak mengakui hubungan perhitungan amal (shilatu al-muhasabah)

-Kebangkitan pada Hari Kiamat (mungkin ada)

-Tidak mengakui hubungan perhitungan amal (shilatu al-muhasabah), atau membuat hubungan itu tidak jelas

-Kebangkitan pada Hari Kiamat

-Mengakui hubungan perhitungan amal (shilatu al-muhasabah)



SOSIALISME

KAPITALISME

ISLAM

Carta 1. Aqidah Sosialisme, Kapitalisme, dan Islam menjawab Al Uqdatul Kubro(3 persoalan pokok yang diutarakan diatas)

No

Standard Kebenaran Aqidah

SOSIALISME

KAPITALISME

ISLAM

1

Kesesuaian dengan fitrah

-Tidak sesuai fitrah, sebab (berusaha) menafikan naluri beragama, atau mengalihkannya pada objek yang salah (ideologi, pengikut ideologi, tokoh, dll)

-Tidak sesuai fitrah, sebab tidak mengakui ketidakmampuan manusia mengatur kehidupan, sehingga manusia membuat sendiri aturan hidupnya

-Sesuai fitrah, mengakui ketidakmampuan manusia mengatur kehidupan, sehingga mengambil aturan hidup dari Al Khaliq

2

Kesesuaian dengan akal

-Tidak dibangun atas dasar akal, tetapi atas dasar materi, sebab materi dianggap mendahului pemikiran. Pemikiran dianggap refleksi benda ke dalam otak

-Tidak dibangun atas dasar akal, tetapi jalan tengah, antara yang mengingkari agama secara mutlak, dengan yang mengharuskan tunduknya semua aspek kehidupan pada agama

-Dibangun atas dasar akal, sebab dgn akal dapat dicapai iman kpd Allah, Al Qur`an, dan kerasulan Muhammad, yang kemudian menjadi dasar penetapan adanya dalil naqli, untuk mencapai iman kepada yang gaib

Carta 2. Kritik Terhadap Aqidah Sosialisme dan Kapitalisme Berdasarkan Standard Kesesuaiannya Dengan Fitrah dan Akal

Mempersoal Kehidupan : Sebelum, Sekarang dan Sesudahnya

Seringkali kita mengaku kita sebagai orang yang beriman. Namun, disebalik pengakuan itu, ternyata perbuatan kita seringkali tidak selaras dengan apa yang diperkatakan. Pernah juga kita terdetik di hati, adakah apa yang kita lakukan sekarang ini, menepati, dipersetujui dan disukai oleh Pencipta yang Maha Berkuasa.

Kadang-kadang kita pernah mempersoal 'untuk apa kehidupan ini?' Barangkali ramai yang akan menyatakan 'hidup ini untuk mencari redha Allah'. Namun, adakah kita sebenarnya meyakini wujudnya Allah? Dan adakah kita sebenarnya meyakini syurga dan neraka, sebagai tempat hisab, yakni membalas segala perbuatan kita di dunia? pasti, ramai yang akan menyatakan mereka meyakini tanpa keraguan sedikitpun! Namun, sekali lagi, adakah perbuatan kita saat ini, melambangkan kita berada di kelompok 'sami'na waata'na'?

Dan jawapan bagi orang mukmin apabila dipanggil oleh Allah dan Rasul untuk berhukum dan diadili, mereka menjawab 'kami dengar dan kami patuh', mereka itulah orang-orang yang beruntung. Dan barangsiapa taat kepada Allah dan rasul, bertakwa kepada Allah dan berasa takut kepada Nya, mereka itulah orang-orang yang beruntung. an-nur 51-52

Mungkin kita tidak pernah cuba untuk mempersoal kewujudan, alam dan kehidupan ini dari pandangan yang mustanir(cemerlang) yang membuatkan kita menjadi golongan nu'minu biba'din, wanufarriqu biba'din (mengambil sebahagian dan mengkufuri sebahagian). Lantas, sekalipun kita mengaku kita beriman, tetapi, ada sebahagian dari kehidupan kita yang menjadikan kita kufur pada Allah.

Segalanya mustahil apabila kita cuba mempersoal dari mana kita datang? Sebagai persoalan pertama untuk hari ini. Pasti, kita akan menjawab kita datang dari Allah. Diciptakan olehnya dari setitis air mani, membentuk segumpal darah dan seterusnya dengan proses yang telah ditetapkan, maka lahirlah kita ke dunia yang diciptakan Allah. Di sini, kita wajib menyedari dan meyakini bahawa kita diciptakan oleh Allah yang Maha Berkuasa. Allah yang sifatnya wajibul wujud. Kita diciptakan Allah maka seperti sumpah dan kata-kata Rasul dan mereka yang beriman yang selalu kita bacakan di dalam hadith dan sirah 'Demi Zat yang jiwa ini berada di dalam genggamanNya', kita adalah hak Allah. Hak yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapapun!

Soalan seterusnya, "untuk apa wujudnya aku disini?" Setelah berjaya dilahirkan, maka adakah kewujudan kita hanya sekadar mengikut apa yang tertulis di Lauhul Mahfudz?Atau sekadar memperbanyakkan ummat di dunia? Atau sekadar memeriahkan kekacauan dunia? Atau secara tidak sengaja, 'terlahir' di dunia ini? Atau perkara dan hubungan utama dengan sebelum kejadian adalah, kita dilahirkan dan hidup di dunia ini adalah untuk mencari redha Allah?? Jawapannya adalah YA.

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah (beribadah) kepada-Ku.” (QS Adz Dzariyaat : 56)


Kita sememangnya dilahirkan, dan dicipta, tidak lain dan tidak bukan, hanyalah untuk mencari redha Allah. Bukan keredhaan manusia, bukan keredhaan pemerintah zalim, bukan keredhaan 'uruf masyarakat yang rosak, bukan pula mencari manfaat semata dan yang penting sekali, bukan untuk menzalimi diri sendiri dengan mengkufuri nikmat yang telah Allah berikan. Kerdil dan lemahnya kita, untuk kita lihat bahawa kita diciptakan untuk mencari redha Allah, dapat dibuktikan dengan pemahaman kita tentang kehidupan, manusia dan alam semesta. Keterbatasan kita untuk menggapai bintang dengan tangan, dalam bertahan panasnya api, dalam mengharungi sejuknya angin malam, kedukaan dan bermacam bentuk ujian, serta gagalnya kita untuk mengindera rahsia-rahsia alam dan misteri penciptaan, membuktikan betapa terbatasnya keupayaan kita. Betapa terbatasnya manusia itu hanya untuk 1 kehidupan. Betapa terbatasnya kekuatan dan keupayaan berfikir dan melihat rahsia disebalik apa yang terjadi. pendek kata, mungkin, keterbatasan kita ini mampu dianalogikan dengan kemampuan kita hanya untuk melihat sesuatu perkara melalui pandangan sisi, hadapan dan belakang pada sesuatu keajaiban, penciptaan dan permasalahan. Maha Suci Allah yang menciptakan langit dan bumi, Dia, mampu melihat dan menguasai apa yang tidak mampu bagi kita. Dia, menguasai dan melihat kita dari sudut pandang atas, yang oleh itu, Dia berkuasa keatas segalanya.

Atas penerangan ringkas diatas, dapat kita telusuri dan fahami bahawa, kita ini adalah ciptaan. ciptaan yang mempunyai keterbatasan upaya dan kekuatan. Atas keterbatasan upaya dan kekuatan inilah, kita dicipta untuk hidup dibumi ini. Namun, kembali kepada persoalan kedua : "untuk apa aku diletakkan disini?" Jawapannya adalah, untuk mencari redha Allah. Adakah redha Allah hanya dengan Rukun Islam dan Rukun Iman? Bagaimana pula dengan hubungan kita sesama manusia yang mencakupi aspek politik, ekonomi, sosial, pendidikan dan hubungan negara antarabangsa? Adakah perlakuan kita selama dilahirkan, selain Habluminallallah dan Habluminannafsih, kita berjaya mencari redha Allah dalam ruang lingkup Habluminannas? Tertancapkah akidah yang kuat, mempercayai kita diciptakan olehNya, dletakkan dibumi olehNya untuk mencari redhaNya, apabila bila berekonomi, kita menerima riba? Apabila berpakaian, kita menafikan jilbab(bagi wanita)? Apabila berpolitik, kita mengiyakan sistem kufur dan isme-isme ciptaan manusia dengan kepelbagaian alasan kaedah fikih tafsiran sendiri?
Apabila berhubungan antarabangsa, kita mengiyakan undang-undang dan dan keterikatan dengan badan-badan kufur yang jelas memusuhi islam? Apabila berpendidikan, kita mengasingkan akidah dari kerangka sistem pendidikan?Dan banyak lagi persoalan-persoalan yang harus kita tanya pada diri, adakah kita, sebenar-sebenarnya telah berada dalam ruang pemikiran mencari redha Allah, ataupun masih lagi bercampur baur pemikiran kufur dan iman, yang kelak menyebabkan kita menjadi orang yang menzalimi diri sendiri.

Persoalan ketiga : "kemanakah aku selepas kehidupan ini?"Bagi yang mengaku mencari redha Allah, maka persaksikanlah, redha yang anda cari, usaha anda didunia, akan dihitung oleh Allah. Segala usaha, segala perit jerih, segala kepayahan, segala kesenangan, akan dihisab oleh Allah. yaumal Akhir(hari akhirat) adalah tempat kembalinya kita. Percaya, suka, benci atau tidak, atau perasaan apapun yang timbul dibenak pemikiran kita, seorangpun tidak akan terlepas dari dihisab oleh Allah di hari Akhir. Maka disana, kita akan diadili atas segala apa perbuatan yang kita lakukan disini. Mungkin, ada yang merasakan selamat apabila kita hanya berjaya menunaikan rukun Islam dan rukun Iman yang diajar oleh silibus-silibus kufur. Namun, tidakkah kita terfikir bahawa Allah akan mempersoal penglibatan dan kerelaan kita pada sistem kufur yang menyesatkan? Penglibatan dan kerelaan kita pada ekonomi riba yang haram? Penglibatan dan kerelaan kita pada thariqah menegakkan negara mengikut sistem kufur? Penglibatan dan kerelaan kita pada pergaulan cara kufur? Ketidakpedulian dan tiada usaha kita dalam membantu menegakkan apa yang haq iaitu sistem pemerintahan Islam minhaj nubuwwah? Penglibatan dan kerelaan kita pada isme-isme ciptaan manusia yang sekaligus kita menidakkan kehebatan aturan Allah??

Tiga persoalan pokok yang jarang sekali kita perhati dan fikirkan sedalam-dalamnya. Apabila persoalan ini dipandang remeh, akibatnya terjadi percampuran haq dan bathil. Iman dan kufur. Kompromi dan toleransi pada kebathilan dan keharaman. Namun, jika kita betul-betul meyakini bahawa kita datang dari satu alam yang kita ini hanyalah nyawa, yang ditiupkan, dilahirkan didunia untuk mencari redha Allah semata dan akan kembalinya pada Allah kelak untuk dihisab atas segala apa jua perbuatan, sungguh, kita tidak akan berani ingkar pada aturanNya, walaupun secebis. Kita tidak akan berani mengatakan riba itu halal dengan jumlah yang sedikit, kita tidak akan berani menyatakan alkohol yang sedikit dalam minuman itu boleh, kerana tidak memabukkan, kita tidak berani menyatakan 'tidak apa memakai jilbab, asalkan menutup tubuh', kita tidak akan berani menghalalkan cara untuk mencapai matlamat suci, kita tidak akan berani menghalalkan isme-isme buatan manusia,dsbgnya. pokoknya, KITA TIDAK AKAN BERANI MEMPERSOAL LANGSUNG ATURAN ALLAH KEPADA KITA! sebaliknya kita hanya menjawab 'kami dengar dan kami patuh'.

“Dan (ingatlah) hari (ketika itu) orang yang zalim menggigit dua tangannya seraya berkata,’Aduhai kiranya (dulu) aku mengambil jalan bersama-sama Rasul.’ Kecelakaan besarlah bagiku, kiranya aku (dulu) tidak menjadikan si Fulan itu teman akrab(ku). Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku dari Al Qur`an ketika Al Qur`an itu telah datang kepadaku…” (QS Al Furqaan : 27-29)