BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, November 10, 2009

JALAN KEPAYAHAN

Panggilannya Pak Soma. Usianya sekitar 60an. Saya pertama kali mengenalnya sejak pindah rumah ke kampungnya persis dekat rumahnya. Saat itu kami berdua sama-sama menunaikan solat maghrib berjemaah. Dari raut wajahnya, ia nampak seorang yang tegar.

Awalnya saya melihat Pak Soma sekadar insan biasa. Memang, ada satu hal yang membuat siapapun tersentuh.Ya, ini kerana secara fizikal Pak Soma bukanlah manusia sempurna. Ia seorang yang cacat. Salah satu kakinya kudung dan hanya tinggal seperempat. Kerana itu, kemana-mana ia bergantung kepada kedua tongkatnya.

Sebetulnya ada ramai orang yang senasib dengan Pak Soma. Namun, mungkin tidak ramai orang yang cacat taat beribadah, termasuk tak pernah ketinggalan solat lima waktu secara berjemaah di masjid, seperti Pak Soma. Padahal jarak rumahnya ke masjid cukup jauh, hampir setengah kilometer. Yang membuat ia semakin luar biasa, dengan melepas tongkatnya, ternyata ia solat tetap sambil berdiri, tentu dengan satu kaki. Ia tidak pernah solat sambil duduk. Bayangkan dalam solat berjemaah di masjid itu , berdiri dan rukuk satu rakaat sahaja Pak Soma kadang-kadang memerlukan 2-3minit, apatah lagi imamnya ternyata sentiasa membaca surah yang panjang. Belum lagi ia dikira rajin melakukan solat-solat nafilah seperti tahajud, dhuha, hajat dll, juga dengan satu kaki.

Saat saya tanya, mengapa tidak solat sambil duduk saja, apatah lagi ianya syar'ie dibolehkan kerana ada uzur. Apalagi berdirinya Pak Soma dalam solat juga kadang2 tidak selalu stabil, kakinya tampak sering bergetar dan goyah, terutama saat harus berdiri agak lama. Namun dengan mantap Pak Soma menjawab "Saya ingin kepayahan saya dalam mendirikan solat menjadi bukti kesungguhan saya dalam beribadah kepada Allah, yang saya akan tunjukkan saat menghadap kepadaNya di akhirat kelak"

Subhanallah!! Betapa luar biasanya kata-kata yang sebetulnya sederhana ini. Bagaimana tidak! Di tengah-tengah saat ini orang mencari berbagai kemudahan, termasuk dalam ibadah, masih ada yang ingin menempuh 'jalan kepayahan'. Pak Soma adalah salah satu daripadanya.

Yang semakin membuat saya takjub, ternyata Pak Soma telah kehilangan satu kakinya juga kerana ia menempuh 'jalan kepayahan' itu. Saat itu sekitar sepuluh tahun lalu, sambil berlari secepat kilat, ia berupaya keras menyelamatkan seseorang yang hendak tersambar kereta api. Ia berhasil, meski harus dengan berguling-guling.Namun ia gagal menyelamatkan dirinya dan harus kehilangan satu kakinya kerana tersambar oleh kereta api tersebut.

Jalan kepayahan sebetulnya merupakan tradisi para salafus-soleh. Bahkan jalan inilah yang sejak awal dicontohkan oleh Baginda rasulullah saw dan para sahabat beliau. Baginda Rasul, misalnya dikenali selali memenuhkan malam-malamnya dengan solat malam. Dalam banyak riwayat ditegaskan kaki beliau sering bengkak-bengkak kerana seringnya beliau berdiri lama salam solat-solat malamnya. Saat Ummul Mukminin Aisyah ra bertanya mengapa beliau sampai harus bersusah payah seperti itu padahal beliau ma'sum, sambil tersenyum beliau malah bertanya kembali "Wahai Aisyah, tidak bolehkah aku menjadi hamba yang bersyukur kepadaNya dengan semua itu?" (HR Bukhari, Muslim, Ibn Majah dan Ahmad)

Tentu tidak hanya dalam ibadah, 'jalan kepayahan' itu pula yang ditempuh Baginda Rasulullah saw dalam sebahagian besar episod dakwahnya. Betapa beliau sering 'memilih' untuk dicaci, dihina, dimaki, dilemparkan dengan kotoran dan batu bahkan diancam bunuh sebagai akibat dari kesungguhannya dan keistiqamahan beliau dalam dakwahnya. Saat orang-orang kafir sudah hampir putus asa menghalangi dakwah, melalui pakcik beliau, mereka kemudian menawari beliau dengan harta yang banyak, kedudukan yang tinggi, juga wanita-wanita cantik terpilih. Namun, semua itu tidak membuat hati beliau luruh sedikit pun. Beliau tetap bertegas. Yang terucap dari lisan beliau yang mulia malah sebuah kalimat terkenal "Pakcik, andai mereka sanggup meletakkan matahari di tangan kananku dan bulan ditangan kiriku agar aku meninggalkan urusan ini (dakwah), aku tidak akan melakukannya, hingga Allah memenangkan agamaNya atau aku mati kerananya" (HR Ibn Hisyam)

'Jalan kepayahan yang ditempuh pula oleh sahabat beliau Bilal Bin rabah, misalnya dalam keadaan punggungnya telanjang tanpa baju, rela dijemur di atas pasir, dibawah terik matahari yang menyengat, lalu ditindih dengan batu. Yassir rela dijerut lehernya dan Sumaiyyah rela tubuhnya ditusuk dengan tombak hingga keduanya harus kehilangan nyawanya. Mus'ab Bin Umair rela meninggalkan harta dan kemewahan serta memilih hidup menderita. Hampir semua sahabat Rasulullah saw tak ragu untuk menggadaikan sebahagian besar(bukan sebahagian kecil) waktu, tenaga,harta bahkan nyawa mereka. Semua 'jalan kepayahan' ini mereka tempuh demi dan untuk dakwah.

Bagaimana dengan kita? Jujur, kita masih berkira-kira saat ingin mengeluarkan rm100 untuk infak dakwah, tetapi selalu begitu sembrono dan tidak fikir panjang saat membelanjakannya di supermarket untuk barang yang kadang tidak diperlukan. Jujur, seperempat jam sering terasa lama untuk berzikir, namun terasa amat pendek untuk tidur dan berehat-rehat. Jujur, setengah jam sering terasa sangat membosankan saat membaca Al-Quran, namun terasa menyenangkan saat membaca surat khabar dan menonton bola di televisyen. Jujur, dua jam dalam halaqah pengajian (meski hanya seminggu sekali) sering terasa menjemukan, namun terasa kurang untuk membaca novel-novel best seller (walaupun ratusan mukasurat). Jujur, kita sering terasa susah merangkai kata untuk ebrdakwah, namun begitu mudah mencari bahan bualan ketika berjumpa kawan. Jujur, kita sering kesulitan mencari alasan untuk melepaskan diri dari pekerjaan, namun begitu mudah untuk memberi alasan untuk tidak datang kelas pengajian. Jujur, hujan lebat sering tidak menghentikan langkah kita untuk meraih target dalam perniagaan, tetapi hujan renyai telah cukup menjadi alasan untuk menghentikan langkah kita demi menunaikan amanah dakwah. Jujur, kita sering merasa payah saat ada taklif dakwah, tetapi sering begitu senang mengiyakan panggilan untuk mengisi acara yang mendatangkan untung.

Jujur, meski kita mengklaim Rasulullah saw adalah teladan kita satu-satunya, namun satu-persatu pula kita tinggalkan keteladanannya. Astaghfirullahalazhim!!

dipetik dan dialih bahasa dari Segmen Ibrah tulisan Arief B. Iskandar
Al-Wa'ie November 2009.

0 comments: