BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, January 16, 2009

betul ke SISTEM ni? aku nak tahu.......

sistem.... bila bercakap soal sistem, apa yang bermain difikiran kita? sistem janakuasa? sistem hidraulik? sistem putaran alam? ataupun sistem dalam kehidupan? diperkecilkan lagi sistem tersebut, terpancar keberadaan sistem yang menguasai hidup kita saat ini. Sistem jenis apakah yang dibawahnya kita bernaung, gunapakai sekarang ini?

Apabila kita perhatikan keadaan sekeliling, sejarah, masyarakat dan kehidupan itu sendiri, barangkali ada yang terdetik dihati, apa yang benarnya dengan sistem sekarang ini? Masalah sosial, jurang taraf hidup, pengangguran, korupsi, slogan2 kosong dan seribu satu kemusykilan berlegar didalam benak kita.

Bagi yang menganggur, bila nak dapat keja ni? "ada yang kata ijazah aku tak releven. Ada yang kata aku tak pandai mandarin, ada yang kata aku malas,ada yang kata aku memilih." Adakah ianya benar? kalau begitu, kenapa aku belajar kalau semuanya tak relevan? kenapa aku dipaksa meminjam, untuk 'membeli' sekeping kertas yang tiada nilai bila datang interview? kenapa pula bila aku dah habis belajar, sibuk pulak suruh semua orang fokus bidang kemahiran? Dulu cakap siapa tak fokus sains dan teknologi, tak dapat keja. Sekarang lain pulak?"

Bagi yang dah bekerja "Aduhai. Dah keja. Nak kawin pulak, kalau tak kawin, kang aku sebat je mana2 yang offer tepi jalan tu.. nak kawin, mana nak cekau duit ni. Kurang2 20k kena ada dalam tangan. Kenduri lagi, hantaran lagi, kereta lagi, rumah lagi. Nanti dah ada anak, anak lagi. Kalau isteri tak bekerja, nk tanggung isteri lagi. Keluarga sendiri lagi, keluarga isteri lagi. Nanti anak dah besar, nak belajar lagi. Harituh kawan aku daftar anak, sekali daftar 4 orang anak, dekat 3ribu habis! macammana ni?! Nak kawin, tapi bila tengok ke depan, macam makin banyak ja beban. Dah nak pinjam duit bank pulak. Kenapa bila pinjam kena bayar faedah? tak boleh ke pinjam 10ribu, byr 10ribu? beban btoi la. Semua benda beli nak kena bayar pakai hutang. Hutang dengan faedah plak tuh. Apa 'faedahnya' pinjaman dengan 'faedah' nih? mana pulak datang cara faedah-faedah nih? takde ke cara beli rumah, keta, blajar anak-anak tak pakai faedah2 nih?orang lain pun tak komplen. boleh pulak terima benda faedah2 nih."

Bagi remaja "pas habis blaja, emm, jadik ape ek? artis pun ok gak. senang dapat duit. tengok orang lain blaja susah-susah, last2 tak dapat keje. dpt hutang. haha. tapi, kalau semua orang jadik artis, macam pelik plak. takkan nak seronok je. dulu2, ramai cerdik pandai. skang, ramai artis plak. cerdik pandai, aku tgk dlm tv, cara cakap pun takdelah pandai mana pun. aku pun leh pikir mcmtuh. apa ek? tengok kawan2 slamber ja rakam adegan panas diaorg dalam handpon. macam dah takde malu.dulu rasa macam mustahil nak tengok adegan panas melayu. skang nih dah bersepah plak. macam dah biasa. nape ek jadi gitu? ramai masuk universiti. ramai yang pandai, tapi.....macam makin tak betul plak keadaan. semua macam jadik robot. pegi keja, tak nampak matahari. balik keja pun, matahari dah turun. ujung minggu, keluar bersesak gi shopping, gi clubbing...tapi....macam kosong je rase...nape ek?"

Bagi yang mencari kebenaran "ntahla...mana satu yang betul ntah. dulu itu haram, ini haram. itu kafir, ini kafir, skang....boleh pulak. macam sama je. yang lain-lain, emmm....macam tak komplete la. kalau asyik pikir amal sorang diri je, macammana dengan hubungan antara manusia?....takkan takde penyelesaian. macam dah tak betul la aku tengok politik malaysia nih. media pun same. emmm...lantak lah!! tapi....aku tak puas la. aku nak cari, mana satu betul, mana satu salah. napa tak nampak ni? takkan selamanya macamni? takde jawapan ke?"


Bagi golongan ulama 1 "takpe...amik je mana2 ayat quran. nanti kembangkanlah. ingat, apa2pun, mesti selaras dengan kehendak BOSS kita. kalau tak, tak pakai keta besarla"


Bagi golongan ulama 2 " syeikh, kalaula kita pegang negara ni 1 hari nanti, kita nak terap apa ni? skang dah lain. dulu sorang2. skang dah bertiga ni. yang lain tak sama prinsip. mcmmana ni?.....entahla. ana pun tak tahu. hah? tak tahu?? alamak!!"


Bagi golongan ulama 3 "jangan peduli semua2 dunia nih. nih dunia. paham tak? kita dekat dengan Allah ja. pasti selamat. jangan risau. mesti tenang. perbanyak amal. insyaAllah. iman mau kuat. kalau takde iman, mcmmana? ekonomi, politik, ikut macam skang la. janji, amal sunat mau banyak."


Bagi golongan pekerja govt "awak ikut je. ikut ok la. jgnla lawan. lawan nanti susah. A ke pegang, B ke pegang,mesti ada salah. jangan lawan. kita dah ada semua kan? pencen, pinjaman pun mudah, keje tetap. nak apa lagi? tapi....kalau dah salah, takkan takleh tegur? takkan dia je betul? ni ke balasan bila keje dengan diaorg? mulut kene zip ke? ishh"


Bagi pekerja swasta "hari2 balik lewat. hari2 balik lewat. cuti pun sikit. nak dpt kenaikan gaji pun keje sampai 2.30pagi. dah macam bukan orang dah. aku ada anak bini, ada mak ayah. tapi takkan sampai tua hidup aku nak jadi macamni? apa ni?!!! takkan Allah tak adil? takkan macamni jalan penyelesaian hidup aku?? nak wat berapa banyak lagi keja part time semata2 nak up lagi rm50?"


Bagi pekerja kampung "macamnila bang. keje kampung je. ada duit, adala. takde, takdela. diaorg atas pun suka2 je naikkan harga itu, harga ini. ntah apa ntah main ikut2 pasaran luar plak. kat sini belambak getah. apala yang turun harga. kami nak makan apa? takkan nak makan siput babi mcm dalam tv3 tuh. pelik jugak ya. kami org2 kampung, pekebun2, petani2 nih ada gak bagi sumbangan. pagi2 buta keluar rumah, toreh getah, nyawet. tapi hasil....kadang2 nak makan pun tak cukup. mana nak bagi peraih lagi. nak bagi anak bini lagi. nak simpan pegi haji lagi. tuh ada ura2 nak naik tambang pegi haji plak. aduuhai. kami org2 kampung nih....tak cukup beri sumbangan ke, sampaikan diaorg tak keluar peluh, bayar gaji punya banyak. kami nih banting tulang, boleh suke2 ubah harga barang2 kami plak.musnah la macamni"


Bagi ibu tunggal " terima kasihla pada yang berkenaan. kalau tak kerana korang, ntahla apa nak jadi kami nih. tak taulah nak harap pada sape skang nih. ntahlah...."


Bagi pekeja fastfood "ehmmm....minggu nih dah minggu ketiga tak smayang jumaat. tanggungjawab pada company konon! apa punya boss daa. nama ja muslim. bleh plak tak bagi staff solat jumaat.carik keje lainla. tapi...tempat lain pun...nak keje....tanya pengalaman. aku takde pengalaman. dah tak diberi keje...mane nk dtg pengalaman. bengong. ahhhh...keje je lah kat sini. nanti boss tanggung aaa, tak bagi aku smayang jumaat. takkan sampai bertahun aku tak smayang jumaat plak?binase tul"


Bagi penggubal2 dasar "dengan ini kita putuskan keadaan macam ini macam itu. ok? tapi tuan, orang2 bawah macammana...mengamok diaorg nanti. alahhhh....bagi line la diaorg ngamok. tapi kalau lebih2...sumbat dalam je. agak2 si amok dah sejuk...lepas la. jangan risaulah. kita wat cerita la.suratkhabar banyak. esok2 time nak undi, tabur la duit. apa susah?!! bukan duit kita pun. duit diaorg jugak!! hahahah"


Bagi penunggang motor "alamak!! motor aku kena curi la. pi report kat balai, aku pulak kena marah coz tak jaga motor. dah kunci dengan lilit besi lagi. marah aku plak. diaorg 1 buku kes kecurian tak selesai, takde plak orang nak marah? kes nurin mati tuh. bleh pulak marah mak bapak budak tuh, nak saman mak bapak budak2 tuh. diaorg tuh, punya ramai, ada risikan, ada teknologi, ada segala2, tak jumpa si pembunuh nurin tuh, takde plak orang nak sound???!!! hehe. kang sound, masuk dalam plak. kan 'cepat dan BETUL'. betul lah tuh. eh, aku tak puas hati nih. motor aku hilang nih, aku nk ngadu kat sape nih? nk mintak tolong sape nih? mcmmana aku nk keje part time nih? motor tarak. nk simpan duit nk kawin lagi. nak antar duit kat mak lagi. nk sara idop lagi, nk blajar lagi. woi!!!apa nih?"


Bagi jutawan MLM "tiap2 hari dok cari orang nak join. yaa, aku dah kaya. tapi...sama gak. kena maintain poin gak. dulu kata dah sampai jutawan bleh relax. memang la skang aku senang, tapi kena jugak pegi meeting la, apa la. sampai bila aku nak ulang benda2 yang sama nih? pegi meeting, jumpa orang, pegi meeting, jumpa orang. sama je la macam keje.hmm...betul ke keje aku ni aa. pegi meeting jauh2 boleh. masjid dekat rumah tak sampai. pegi seminar bayar ratus2 , campur laki pompuan, tunjuk mewah dunia,boleh. nak derma, kedekut pulak. betul ke ni??"


Ini adalah diantara dialog2 dan bisikan2 hati manusia2 malaysia. kan? dan mungkin bisikan2 hati manusia di seluruh dunia. Pastinya, perkara terakhir yang bermain di hati kecil kita adalah.....KENAPA BEGINI? SAMPAI BILA BEGINI?TAKDE CARA KE NAK SELESAI? NAK HARAP SAPA NI? NAK MINTAK TOLONG SAPA NI?semuanya macam tak kena. kan? takkan macamni sampai bila2. takkan nak ikuuuuuttttt je.


Betul ke ni? betul ke sistem ni? peernahkah kita sebagai orang biasa, yang kadang2 terfikir, tapi...malas nak fikir sebab takde orang boleh bagi jawapan. betul ke takde orang leh bagi jawapan?atau....ada jawapan, kita yang taknak tau. ada jawapan, tapi takut nak cari jawapan, ada jawapan tapi terlalu sibuk sampai takdak masa nak cari jawapan.


Sistem....sistem....golongan2 underground selalu mengatakan sistem tak betul. sistem tak betul. semua sistem tak betul. kapitalis, komunis, demokrasi, semua tak betul. habis, apa yang betulnya? anarki?? anarki......dalam kelompok/kolektif yang semuanya anarkis,blehla bang. kalau negara, takkan nak anarki kot?bukan semua idea manusia sama.


Sistem......takde sistem, anarki. manusia, 1 dunia. mustahil nak anarki. kalau semuanya dah tak betul, apa yang betul?...sistem apa yang betul? sistem apa yang bleh sejahterakan umat 1 dunia?
wujud ke sistem tuh?.......sistem.....wujud ke.....sistem yang boleh setel masalah semua orang? kalau betul ada...."aku ikhlas nak tahu."


"kalau betul pernah terdetik dihati aku, soalan2 diatas, aku mungkin ingin mencari jawapan. ya la. semua benda tak kena. apa yang kena? apa yang betul? ada ke yang betul? kalau ada, aku nak tahu...."


i-search .

0 comments: