BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, February 02, 2009

Mempersoal Kehidupan : Sebelum, Sekarang dan Sesudahnya

Seringkali kita mengaku kita sebagai orang yang beriman. Namun, disebalik pengakuan itu, ternyata perbuatan kita seringkali tidak selaras dengan apa yang diperkatakan. Pernah juga kita terdetik di hati, adakah apa yang kita lakukan sekarang ini, menepati, dipersetujui dan disukai oleh Pencipta yang Maha Berkuasa.

Kadang-kadang kita pernah mempersoal 'untuk apa kehidupan ini?' Barangkali ramai yang akan menyatakan 'hidup ini untuk mencari redha Allah'. Namun, adakah kita sebenarnya meyakini wujudnya Allah? Dan adakah kita sebenarnya meyakini syurga dan neraka, sebagai tempat hisab, yakni membalas segala perbuatan kita di dunia? pasti, ramai yang akan menyatakan mereka meyakini tanpa keraguan sedikitpun! Namun, sekali lagi, adakah perbuatan kita saat ini, melambangkan kita berada di kelompok 'sami'na waata'na'?

Dan jawapan bagi orang mukmin apabila dipanggil oleh Allah dan Rasul untuk berhukum dan diadili, mereka menjawab 'kami dengar dan kami patuh', mereka itulah orang-orang yang beruntung. Dan barangsiapa taat kepada Allah dan rasul, bertakwa kepada Allah dan berasa takut kepada Nya, mereka itulah orang-orang yang beruntung. an-nur 51-52

Mungkin kita tidak pernah cuba untuk mempersoal kewujudan, alam dan kehidupan ini dari pandangan yang mustanir(cemerlang) yang membuatkan kita menjadi golongan nu'minu biba'din, wanufarriqu biba'din (mengambil sebahagian dan mengkufuri sebahagian). Lantas, sekalipun kita mengaku kita beriman, tetapi, ada sebahagian dari kehidupan kita yang menjadikan kita kufur pada Allah.

Segalanya mustahil apabila kita cuba mempersoal dari mana kita datang? Sebagai persoalan pertama untuk hari ini. Pasti, kita akan menjawab kita datang dari Allah. Diciptakan olehnya dari setitis air mani, membentuk segumpal darah dan seterusnya dengan proses yang telah ditetapkan, maka lahirlah kita ke dunia yang diciptakan Allah. Di sini, kita wajib menyedari dan meyakini bahawa kita diciptakan oleh Allah yang Maha Berkuasa. Allah yang sifatnya wajibul wujud. Kita diciptakan Allah maka seperti sumpah dan kata-kata Rasul dan mereka yang beriman yang selalu kita bacakan di dalam hadith dan sirah 'Demi Zat yang jiwa ini berada di dalam genggamanNya', kita adalah hak Allah. Hak yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapapun!

Soalan seterusnya, "untuk apa wujudnya aku disini?" Setelah berjaya dilahirkan, maka adakah kewujudan kita hanya sekadar mengikut apa yang tertulis di Lauhul Mahfudz?Atau sekadar memperbanyakkan ummat di dunia? Atau sekadar memeriahkan kekacauan dunia? Atau secara tidak sengaja, 'terlahir' di dunia ini? Atau perkara dan hubungan utama dengan sebelum kejadian adalah, kita dilahirkan dan hidup di dunia ini adalah untuk mencari redha Allah?? Jawapannya adalah YA.

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah (beribadah) kepada-Ku.” (QS Adz Dzariyaat : 56)


Kita sememangnya dilahirkan, dan dicipta, tidak lain dan tidak bukan, hanyalah untuk mencari redha Allah. Bukan keredhaan manusia, bukan keredhaan pemerintah zalim, bukan keredhaan 'uruf masyarakat yang rosak, bukan pula mencari manfaat semata dan yang penting sekali, bukan untuk menzalimi diri sendiri dengan mengkufuri nikmat yang telah Allah berikan. Kerdil dan lemahnya kita, untuk kita lihat bahawa kita diciptakan untuk mencari redha Allah, dapat dibuktikan dengan pemahaman kita tentang kehidupan, manusia dan alam semesta. Keterbatasan kita untuk menggapai bintang dengan tangan, dalam bertahan panasnya api, dalam mengharungi sejuknya angin malam, kedukaan dan bermacam bentuk ujian, serta gagalnya kita untuk mengindera rahsia-rahsia alam dan misteri penciptaan, membuktikan betapa terbatasnya keupayaan kita. Betapa terbatasnya manusia itu hanya untuk 1 kehidupan. Betapa terbatasnya kekuatan dan keupayaan berfikir dan melihat rahsia disebalik apa yang terjadi. pendek kata, mungkin, keterbatasan kita ini mampu dianalogikan dengan kemampuan kita hanya untuk melihat sesuatu perkara melalui pandangan sisi, hadapan dan belakang pada sesuatu keajaiban, penciptaan dan permasalahan. Maha Suci Allah yang menciptakan langit dan bumi, Dia, mampu melihat dan menguasai apa yang tidak mampu bagi kita. Dia, menguasai dan melihat kita dari sudut pandang atas, yang oleh itu, Dia berkuasa keatas segalanya.

Atas penerangan ringkas diatas, dapat kita telusuri dan fahami bahawa, kita ini adalah ciptaan. ciptaan yang mempunyai keterbatasan upaya dan kekuatan. Atas keterbatasan upaya dan kekuatan inilah, kita dicipta untuk hidup dibumi ini. Namun, kembali kepada persoalan kedua : "untuk apa aku diletakkan disini?" Jawapannya adalah, untuk mencari redha Allah. Adakah redha Allah hanya dengan Rukun Islam dan Rukun Iman? Bagaimana pula dengan hubungan kita sesama manusia yang mencakupi aspek politik, ekonomi, sosial, pendidikan dan hubungan negara antarabangsa? Adakah perlakuan kita selama dilahirkan, selain Habluminallallah dan Habluminannafsih, kita berjaya mencari redha Allah dalam ruang lingkup Habluminannas? Tertancapkah akidah yang kuat, mempercayai kita diciptakan olehNya, dletakkan dibumi olehNya untuk mencari redhaNya, apabila bila berekonomi, kita menerima riba? Apabila berpakaian, kita menafikan jilbab(bagi wanita)? Apabila berpolitik, kita mengiyakan sistem kufur dan isme-isme ciptaan manusia dengan kepelbagaian alasan kaedah fikih tafsiran sendiri?
Apabila berhubungan antarabangsa, kita mengiyakan undang-undang dan dan keterikatan dengan badan-badan kufur yang jelas memusuhi islam? Apabila berpendidikan, kita mengasingkan akidah dari kerangka sistem pendidikan?Dan banyak lagi persoalan-persoalan yang harus kita tanya pada diri, adakah kita, sebenar-sebenarnya telah berada dalam ruang pemikiran mencari redha Allah, ataupun masih lagi bercampur baur pemikiran kufur dan iman, yang kelak menyebabkan kita menjadi orang yang menzalimi diri sendiri.

Persoalan ketiga : "kemanakah aku selepas kehidupan ini?"Bagi yang mengaku mencari redha Allah, maka persaksikanlah, redha yang anda cari, usaha anda didunia, akan dihitung oleh Allah. Segala usaha, segala perit jerih, segala kepayahan, segala kesenangan, akan dihisab oleh Allah. yaumal Akhir(hari akhirat) adalah tempat kembalinya kita. Percaya, suka, benci atau tidak, atau perasaan apapun yang timbul dibenak pemikiran kita, seorangpun tidak akan terlepas dari dihisab oleh Allah di hari Akhir. Maka disana, kita akan diadili atas segala apa perbuatan yang kita lakukan disini. Mungkin, ada yang merasakan selamat apabila kita hanya berjaya menunaikan rukun Islam dan rukun Iman yang diajar oleh silibus-silibus kufur. Namun, tidakkah kita terfikir bahawa Allah akan mempersoal penglibatan dan kerelaan kita pada sistem kufur yang menyesatkan? Penglibatan dan kerelaan kita pada ekonomi riba yang haram? Penglibatan dan kerelaan kita pada thariqah menegakkan negara mengikut sistem kufur? Penglibatan dan kerelaan kita pada pergaulan cara kufur? Ketidakpedulian dan tiada usaha kita dalam membantu menegakkan apa yang haq iaitu sistem pemerintahan Islam minhaj nubuwwah? Penglibatan dan kerelaan kita pada isme-isme ciptaan manusia yang sekaligus kita menidakkan kehebatan aturan Allah??

Tiga persoalan pokok yang jarang sekali kita perhati dan fikirkan sedalam-dalamnya. Apabila persoalan ini dipandang remeh, akibatnya terjadi percampuran haq dan bathil. Iman dan kufur. Kompromi dan toleransi pada kebathilan dan keharaman. Namun, jika kita betul-betul meyakini bahawa kita datang dari satu alam yang kita ini hanyalah nyawa, yang ditiupkan, dilahirkan didunia untuk mencari redha Allah semata dan akan kembalinya pada Allah kelak untuk dihisab atas segala apa jua perbuatan, sungguh, kita tidak akan berani ingkar pada aturanNya, walaupun secebis. Kita tidak akan berani mengatakan riba itu halal dengan jumlah yang sedikit, kita tidak akan berani menyatakan alkohol yang sedikit dalam minuman itu boleh, kerana tidak memabukkan, kita tidak berani menyatakan 'tidak apa memakai jilbab, asalkan menutup tubuh', kita tidak akan berani menghalalkan cara untuk mencapai matlamat suci, kita tidak akan berani menghalalkan isme-isme buatan manusia,dsbgnya. pokoknya, KITA TIDAK AKAN BERANI MEMPERSOAL LANGSUNG ATURAN ALLAH KEPADA KITA! sebaliknya kita hanya menjawab 'kami dengar dan kami patuh'.

“Dan (ingatlah) hari (ketika itu) orang yang zalim menggigit dua tangannya seraya berkata,’Aduhai kiranya (dulu) aku mengambil jalan bersama-sama Rasul.’ Kecelakaan besarlah bagiku, kiranya aku (dulu) tidak menjadikan si Fulan itu teman akrab(ku). Sesungguhnya dia telah menyesatkan aku dari Al Qur`an ketika Al Qur`an itu telah datang kepadaku…” (QS Al Furqaan : 27-29)




14 comments:

Anonymous said...

megan fox no clothes on, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187756]megan fox scene[/url] megan fox maxem
kim kardashian leaked, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187768]kim kardashian ex husband[/url] kim kardashian playboy shoot
picture to burn taylor swift, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187772]free taylor swift mp3[/url] the best day taylor swift
hannah montana diary, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187786]hannah montana sexy[/url] hannah montana grown up
lavender brown: harry potter, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187792]harry potter free online games[/url] harry potter and the deathly hallows fans
cruise to key west from john's pass maderia beach florida, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187798]cruises departing from virginia to the bahamas[/url] carnival cruise + cheapest way to contact home
justin bieber singing to slenia gomez, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187812]i love justin bieber[/url] justin bieber grammys
britney spears lucky, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187814]how many months pregnant is britney spears[/url] free britney spears full length sex tape
megan fox and jessica alba, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/175542]megan fox topless in jennifer's body[/url] megan fox completely naked

Anonymous said...

Hello

Watch latest movies for free:
http://www.freemoviez.biz

I highly recommend it

So long

[URL=http://www.freemoviez.biz][IMG]http://static.thepiratebay.org/img/firefox-22.png[/IMG][/URL]

Anonymous said...

whats up everyone


just registered and put on my todo list


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Anonymous said...

if you guys desideratum to pique [url=http://www.generic4you.com]viagra[/url] online you can do it at www.generic4you.com, the most trusted viagra pharmacopoeia pro generic drugs.
you can tumescence into uncover drugs like [url=http://www.generic4you.com/Sildenafil_Citrate_Viagra-p2.html]viagra[/url], [url=http://www.generic4you.com/Tadalafil-p1.html]cialis[/url], [url=http://www.generic4you.com/VardenafilLevitra-p3.html]levitra[/url] and more at www.rxpillsmd.net, the chief [url=http://www.rxpillsmd.net]viagra[/url] roots on the web. well another great [url=http://www.i-buy-viagra.com]viagra[/url] pharmacy you can find at www.i-buy-viagra.com

Anonymous said...

Hello everybody,

What online zines do you read and would recommend?

For all you punk people out there I recommend The Enough Fanzine. It is one of the first ska ezines on the web.

They have throusands of interviews from the most underground bands all over the world. Check them out online: [url=http://www.enoughfanzine.com]Enough Fanzine[/url]. Best of it all, they are 100% non-profit and just helping the scene!

Looking forward to your recommendations.

Regards!

Anonymous said...

I created a Starcraft II site located here:

[url=http://www.thedarkshrine.com]Starcraft 2[/url]
http://www.thedarkshrine.com

I will be going to be putting on many things to the site, such as replays, vods, fpvods, maps, live streams, tools, esports info and a lot more. There's a wiki there and really could use helpers to assist. I hope you people can register as my goal is for this website to be one of the coolest Starcraft II sites online. Please register soon as there will be a tourney. If you have any feedbacl please feel free to let me know!

Thanks! Great board by the way!

Anonymous said...

So I pulled out the old credit card -- bought myself a [url=http://www.ordio.com.au/products/Fatman-iTube-452-with-ValveDock.html]Fatman iTube Valve Dock[/url] and I am very happy to say that I am extremely pleased. I actually listened to one at a friend's house several months ago and just couldn't get that sound out of my head because it really truly surprised me. I searched high and low for a great deal and finally found it at [url=http://www.ordio.com.au]Ordio[/url] in Westfield Bondi Junction. I telephoned them first and asked every question I could think of and everything was answered to my satisfaction so I went ahead and made the purchase. Shipping was fast. Everything was perfect. I'm pretty darn happy and I'm playing it right now. Not sure if they dispatch outside of Australia but you won't be sorry if they do.

I am crazy happy about it...

Dane

Anonymous said...

ErectZ is an all natural virile enhancement product that is guaranteed to hand out you wish nights of passionate erotic with or your spinach back.
Far apart from various masculine enhancement products currently set up on the bazaar, ErectZ uses only the safest natural ingredients to protect optimal results with no side effects.

[url=http://www.erectz.com/]the best male enhancement[/url]

Anonymous said...

Depression isn't a indication of some weakness. This is a standard a reaction to specific events that happen within our life [url=http://times-square-hotels.com/]times square hotels[/url] that individuals do not like and which in turn we've got absolutely no treating. Due to to have despondent every now and then once the predicament therefore court warrants it.

Anonymous said...

Burberry Opening on the obstruction online.The Master Burberry outlet www.burberryoutlet--store.comCollect to come by inexpensively Burberry withdraw products online. Detract from [url=http://www.burberryoutlet--store.com/]Burberry outlet[/url] turn loose retain mouldy upto 70%, and at liberty shipping!

Anonymous said...

Karen millen send snitch on provides you with outclass column evening dresses. Karen millen outlet dresses www.karen--millenoutlet.com are frenetic entangle sale over the delighted as afar as something the [url=http://www.karen--millenoutlet.com/]Karen millen outlet[/url] purified workmanship. Understandable on!

Anonymous said...

wmhjpowhr http://www.christianlouboutinshoesforsale.net megbumpkh [url=http://www.christianlouboutinshoesforsale.net]christian louboutin shoes on sale[/url] acnzyindf
mkgbqmuia http://www.gafassol-rayban.com xxbcabywx [url=http://www.gafassol-rayban.com]gafas de sol hombre[/url] opbazsvmz
jtevkntgh http://www.poloralphlaurenonsaleuk.net wflqtldtl [url=http://www.poloralphlaurenonsaleuk.net]lululemon[/url] uqtjisfsc
dufwdmgyx http://www.gafasraybans.net nqitncmmg [url=http://www.gafasraybans.net]precio gafas ray ban[/url] nbnplvfzr
kixgkaqpp http://www.gafasraybanwayfarerbaratas.com lqnibenlu [url=http://www.gafasraybanwayfarerbaratas.com]gafas de sol[/url] jebyaoehd

Anonymous said...

LED flowering grow lights will produce light in the
right frequency and wavelength. For the LED light, there are mainly 3 kinds of white colors - warm white, natural white and cool
white. However, my husband had a little trouble tightening the screw on
the solar panel, so it tended to slip to less than an optimal angle.


Feel free to surf to my webpage - Deckenleuchten

Anonymous said...

Hello. And Bye.