BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, May 28, 2009

Eonomi Dijangka Mengecut VERSUS Ekonomi Dijangka Pulih

Saban hari tak sudah2 kita disajikan dengan masalah yang diakibatkan oleh tangan-tangan manusia di dalam dada2 akhbar. Semalam kita dikejutkan dengan pernyataan "Ekonomi Mengecut" yang saya kira pernyataan itu datang dari orang yang cukup arif tentang sistem ekonomi kapitalis dan ribawinya. Jika anda perhatikan dalam utusan bertarikh 28/5, jelas pada gambar tokoh tersebut, terpampang kerisauan.

Namun, hari ini kita dikejutkan dengan ekonomi dijangka pulih! Baru semalam dijangka mengecut, hari ini dijangka pulih? Dan pada mukasurat2 yang lain, sibuklah mereka mencadangkan model itu dan model ini dan bermacam2 model sekali.

Lantas, sejahtera atau tidaknya ekonomi diukur pula dengan tajuk "kekayaan orang kaya Malaysia susut 22%". Orang kaya yang dah sedia kaya yang dirisaukan?

Jelas, para pemimpin merisaukan sesuatu yang tidak ada penghujungnya. Telah berulang-ulang kali di cadangkan oleh pengkaji dasar ekonomi yang kita memerlukan suatu ekonomi alternatif yang bukannya ciptaan manusia, tetapi aturan alternatif yang akan dapat menyelesaikan secara total, permasalahan yang sekejap naik sekejap turun ini, yakni sistem ekonomi Islam. Sombongnya manusia untuk menerima aturan Allah ini,menjadikan mereka seperti orang gila yang dirasuk syaitan apabila cuba mempertahankan sistem ekonomi buatan akal manusia yang berpaksikan riba, yang ternyata sungguh jijik dan hina.

Dalam kekalutan, mereka berjaya untuk tidak meresahkan masyarakat dengan slogan 'model ekonomi baru' yang pi mai pi mai, dok tang tu la jugak - kapitalisma!

Tidakkah mereka yang sudah pun pandai, yang dikelilingi cerdik pandai, tidak nampak pada aturan Allah yang setiap hari mereka bacakan di tv2, masjid2? Kekadang terasa hairan.

Atau mungkin berfikir seumpama Ah Chong, Mutu, Bush, Obama dengan merasakan aturan Allah yang Maha Mencipta,Maha Esa ini tidak layak untuk mengatur manusia?

Namun ingatlah wahai pembina model2 baru, sekuat mana kita cuba untuk memadamkan cahaya Allah, ianya tidak akan berhasil. Allah sebaik-baik pematah tipu daya.

Kapitalisma bakal menyertai sahabatnya Komunisma, ke lembah yang jijik dan hina....

0 comments: